zondag 21 oktober 2007

Op zoek naar de herfstfoto van 2007 20-10-2007

Ik ben al weken op zoek naar de ultieme herfstfoto, in het noordhollands dagblad las ik een stuk over paddestoelenroute in de Schoorlse duinen. Mijn mountainbike achter in de auto en via Alkmaar naar Schoorl. Ik had helaas de verkeerde banden voor de ATB route, dus maar de gewone fietsroute gekozen. Kennelijk was ik niet de enige met dit iedee, het was behoorlijk druk daar in de bossen en duinen tussen Berge aan Zee en Schoorl.

Mijn doel is toch de vliegenzwam op te sporen, probleem is dat de vliegenzwam op zijn best is vanaf eind juli tot en met september. Mocht ik de vliegenzwam niet vinden, dan kan ik me altijd nog toeleggen op de herfstkleuren. HIeronder een groot aantal paddestoelen die ik heb gespot, alleen de paddestoel der paddestoelen zat er nog niet bij. Je kent het wel van dat kleuterliedje, rood met witte stippen.

Ik heb geen idee hoe al deze paddestoelen heten, er zijn genoeg soorten te vinden in de Schoorlse duinen.

Hier een groepje op een boomstam.

Een groepeje op het mos, tussen de bomen in.


Met een gedeukt dak, ziet er smakelijk uit. Ik heb er geen verstand van, beter om niet te eten anders sta ik te trippen op deze pado's.

Mooie lichtval onder deze paddestoel, je ziet de sporen zitten.


Rode paddestoel, maar niet dei ene met witte stippen.

Deze lijkt wel op een kastanje champignon.

Ook een mooi exemplaar.

Dit had hem kunnen wezen, maar is het toch niet. Moet vel rood zijn.

Ook een mooie met een kuiltje.

Nog een groepje bijelkaar, met een mooi blad er bij in typische herfstkleuren.

Deze lijkt er nog het meeste op. maar is het toch weer net niet.

Weer een ander soort, je vraagt je af hoeveel hebben ze er wel niet hier in dit unike stukje bos in Nederland. OOk de hoogste duinen heb je hier.
Hier een met een zwembad, goed voor de kabouters.
Nog een mooie paddesoel of zwam. Als iemand weet hoe ze allemaal heten, stuur een emailbericht.

Geen opmerkingen: