zondag 21 oktober 2007

We got him, de vliegenzwam 20-10-2007

In irak zei Paul Bremmer, Ladies en gentleman, we got him toen ze Sadam Hoesein te pakken hadden. Ik kan na speurtocht door de Schoorlse duinen in het bos hetzelfde zeggen, we got him, de vleigenzwam. Op google te had ik al wat aanwijzingen, bosranden, in de buurt van berk, den beuk en spar. Eigenlijk buiten de champignon de bekendste paddestoel. Men zegt dat ze erg giftig zijn, maar dat valt wel mee in lapland eten ze zelfs deze paddestoel. Als je met je hond een boswandeling maakt en fikkie eet deze paddestoel, dan wordt dat waarschijnlijk binnen twee uur fataal en hoef je je hond nooit meer uit te laten.

De hele speurtocht naar de ultieme herfstfoto was meer dan de moeite waard, en zeker voor herhaling vatbaar. Al wa het alleen maar voor de mooie fietsroute.

Nou dit is hem dan, inclusief witte stippen. Bij de andere die ik had gevonden waren de wittestippen er af geregend.

mmoi exemplaar, jammer dat de zogenaamde witte stippen er vrijwel af zijn.


S'nachjts komen denk ik de kabouters langs, ik heb ze in iedergeval niet gezien.
Dze is net te oud, begint al oranje te kleuren, ook hier zijn de stippen eraf geregend.

Geen opmerkingen: