maandag 23 juli 2007

Tussenstand Olympus SP-550uz 18 x Zoom


Ik heb nu mijn digitale compact camera Olympus SP-550uz 18 x zoom een aantal maanden in bezit en over het algemeen voldoet het aan mijn verwachtingen. Helaas kan je er niet altijd vanuitgaan dat alle foto's lukken. Blauwe lucht zijn de ideale omstandigheden voor deze camera. De combinatie 28 mm groothoeklens en 18x zoom maken deze camera allround. Een spielgelrefelxcamera zijn er meer mogelijkheden en betere foto's, maar nadeel is dat je altijd met een grote camera en diverse lenzen mee moet nemen.

Nadelen van deze camera vind ik dat je veel licht nodig hebt om te fotograferen, actie foto's zijn vaak onscherp. DE autofocus is ook niet echt snel van de camera. Door veel uit te proberen leer ik deze Olympus camera wel te ontdekken. Beheersen doe ik deze camera nog lang niet, er is nog genoeg mogelijkheden om uitdeze camera te halen. Vooraal de manuele standen diafragma , sluitertijden etc.. kan ik nog alle kanten op.

Ik hoop dat de ontwikkelingen bij andere fabrikanten zoals Canon, Panasonic (Lumix) , Sony, Pentax, Fuij etc.. niet stil staan. Hoop dat er op termijn een soort ideale camera uitkomt die de tekortkomingen van deze camera compenseert.

Veel foto's moet ik nog verbeteren met Paint Shop Pro XI, waarschijnlijk door de beeldstabilisator zijn de foto vaak met ruis. Met PsP XI kan je veel aan de foto's verbeteren.

Ik doe altijd maar wat, ik ben niet een echte fotograaf. Mijn inspiratie haal ik uit krantenfoto's (Telegraaf, Volkskrant, Parool, AD) Of uit tijdschrijften (Panorama, de nieuwe Revu). Vind het leuk om vooral veel foto's te maken en te experimenteren, van de 100 foto's zit er altijd wel een mooie tussen. Ook dierentuinen zoals Artis in Amsterdam, Blijdorp in Rotterdam kan je mooie foto's maken. Zowel hollandse landschappen en macro foto's achter in mijn tuin. Wat ik altijd een uitdaging vind is om een soort verhaal te vertellen in de foto.

Op mijn verlanglijstje staat nog een aantal onderwerpen om te fotograferen. Een mooie onweersbui, windhoos. Potretfoto's, skyline van Amsterdam en Rotterdam. Op het dak van Nemo, oude binnenstad Amsterdam. Ultime Lente, zomer, herfst en winter foto.

Genoeg dus, ieder jaar laat ik een fotoalbum printen met de beste foto's van dat jaar. Het lijkt mij leuk om de beste foto op canvas te laten printen mooi voor in de huiskamer.

Uitgefotografeerd ben ik dus lang niet, als je foto's wil gebruiken als walpaper voor op je desktop dan is dat geen probleem.

Geen opmerkingen: